|
Новини ринку ІСІ станом на 02.06.2014 року

Загальні чисті активи європейських інвестиційних фондів 
за І квартал поточного року збільшилися на 3,8%

Згідно з даними звіту Представницької асоціації європейської індустрії інвестиційного менеджменту (EFAMA) «Тренди європейської індустрії інвестиційних фондів в І кварталі 2014 року», загальні чисті активи інвестиційних фондів, зареєстрованих у Європі, за І квартал поточного року збільшилися на 3,8% і, за станом на початок квітня 2014 року, складали 10 156 млрд. євро (згідно з даними НБУ, за станом на 01.04.2014 р., 1 євро дорівнював 15,16 грн.).

Для порівняння, за аналогічний період минулого року активи європейських інвестиційних фондів збільшилися на 5%.

Найбільший обсяг чистих активів серед інвестиційних фондів європейських країн спостерігався у фондах Люксембургу. На їхню частку припадало 26,7% загального обсягу активів (2 709 млрд. євро). До п’ятірки лідерів також увійшли інвестиційні фонди Франції (15,3% або 1 555 млрд. євро), Німеччини (14,3% або 1 445 млрд. євро), Ірландії (13,8% або 1 400 млрд. євро) та Великобританії (11,4% або 1 156 млрд. євро).

У І кварталі поточного року практично в усіх європейських країнах було зафіксоване збільшення обсягів активів інвестиційних фондів.

Найбільше вони зросли в інвестфондах Болгарії (на 66,2%), Румунії (на 39,9%), Данії (на 37,1%), Угорщини (на 36,3%) та Іспанії (на 32,5%). Зменшення активів відбулося лише в Туреччині (на 1,8%) та Мальті (на 1,7%).

Як свідчать дані EFAMA, частка чистих активів фондів групи UCITS у загальному обсязі активів європейських інвестиційних фондів, за станом на початок квітня 2014 р., дорівнювала 70%, а фондів групи non-UCITS - 30%.

Загальні чисті активи фондів групи UCITS за І квартал 2014 року зросли на 3,5% до 6 866 млрд. євро.

Частка активів фондів акцій у загальній структурі фондів групи UCITS складала 37%, фондів облігацій - 29%, збалансованих фондів - 16%, фондів грошового ринку - 13%, фондів фондів - 1%, інших видів фондів - 4%.

За січень-березень 2014 р. загальні активи фондів акцій зросли на 2,5%, фондів облігацій - на 4,7%, збалансованих фондів - на 4,9%, фондів фондів - на 5,9%, фондів грошового ринку - на 1,6%, а інших видів фондів - на 3,2%.

За станом на звітну дату, найбільші обсяги активів фондів групи UCITS спостерігалися в таких країнах: Люксембург - 32,2% від загального обсягу активів усіх європейських фондів цієї групи (2 288 млрд. євро); Франція - 16% (1 136 млрд. євро); Ірландія - 15,2% (1 082 млрд. євро); Великобританія - 12,5% (886 млрд. євро); Швейцарія - 4,2% (301 млрд. євро).

Чисті активи інвестиційних фондів групи UCITS у звітному періоді збільшилися в переважній більшості країн Європи. Найбільше зростання було зафіксоване в інвестфондах Болгарії (на 66,5%), Румунії (на 61,1%), Угорщини (на 41,2%) Португалії (на 36,7%) та Іспанії (на 34,1%).

Зменшення чистих активів інвестиційних фондів групи UCITS спостерігалося тільки в Туреччині (на 23,4%), Мальті (на 3,2%) та Австрії (на 2,3%).

Сукупні чисті активи європейських інвестиційних фондів групи non-UCITS за січень-березень поточного року зросли на 4,4% і, за станом на 01.04.2014 р., дорівнювали 2 922 млрд. євро.

За інформацією EFAMA, у І кварталі поточного року в європейських інвестиційних фондах групи UCITS був зафіксований приплив коштів обсягом 148 млрд. євро. Такий показник виявився найбільшим чистим припливом, починаючи з І кварталу 2006 року.

Для порівняння, у січні-березні минулого року європейські інвестиційні фонди групи UCITS залучили близько 129,5 млрд. євро.

Лідерами за обсягом продажу цінних паперів стали фонди облігацій. Їм упродовж січня-березня вдалося залучити 61,1 млрд. євро. Відповідно, збалансовані фонди залучили 44,6 млрд. євро. Третє місце за обсягом залучених коштів належало фондам акцій, показник яких дорівнював близько 27 млрд. євро. При цьому приплив коштів до фондів грошового ринку становив 13,8 млрд. євро, а до інших видів фондів - 2,3 млрд. євро.

Найбільші обсяги залучених коштів було зафіксовано в інвестиційних фондах групи UCITS Люксембургу (64,3 млрд. євро), Ірландії (29,6 млрд. євро), Норвегії (11,73 млрд. євро), Франції (10,5 млрд. євро) та Іспанії (10,5 млрд. євро). Крім того, інвестфондам ще п’ятьох країн (Великобританії, Італії, Швейцарії, Швеції, Німеччини) вдалося залучити більше 1 млрд. євро.

Разом із тим, у ряді європейських країн відбувся відтік коштів з інвестиційних фондів групи UCITS. Найбільших втрат зазнали інвестфонди Нідерландів (2,2 млрд. євро), Туреччини (1,2 млрд. євро) та Австрії (1,1 млрд. євро).

*****

НКЦПФР підбила підсумки відповідності професійних учасників фондового ринку
встановленим пруденційним нормативам у І кварталі 2014 року

Регулятор підбив підсумки відповідності професійних учасників фондового ринку встановленим пруденційним нормативам у І кварталі 2014 року, інформує прес-служба НКЦПФР.

За словами начальника управління пруденційного та консолідованого нагляду НКЦПФР Тетяни Тисмінецької, Комісією встановлено порядок розрахунку обов’язкових пруденційних нормативів та здійснюється нагляд за їх дотриманням. Для кожного виду професійної діяльності встановлено свій перелік нормативів. Одним з ключових показників є достатність розміру регулятивного капіталу, який розраховується депозитарними установами та торговцями цінними паперами. КУА, відповідно, розраховують показник покриття зобов’язань власним капіталом.

Близько двох третин депозитарних установ у процесі здійснення своєї діяльності протягом першого кварталу дотримувались встановлених вимог. Тоді як серед торговців цінними паперами частка тих, хто дотримувався вимог, встановлених до регулятивного капіталу, становить 65% від загальної кількості торговців, що подали адміністративні дані. При цьому регулятивний капітал Центрального депозитарію цінних паперів перевищує розмір статутного капіталу, що відповідає встановленим вимогам.

Ключовим показником КУА щодо дотримання ними обов’язкових пруденційних нормативів є показник покриття зобов’язань власним капіталом, нормативне значення якого повинно становити не більше 1. У березні 2014 року значення цього показника розрахували 323 компанії з 347 ліцензованих учасників.

Як зауважила Т.Тисмінецька, в цілому можна говорити про наявність близько третини професійних учасників, крім КУА, які у своїй діяльності не дотримуються встановлених вимог щодо пруденційних нормативів. Однак, можна констатувати і наявність динаміки покращення пруденційних показників. Регулятор працює над удосконаленням та уніфікацією порядку розрахунку обов’язкових пруденційних нормативів. Адже протидія ризикам, важлива як для самого ринку, так і для збільшення довіри з боку інвесторів.

*****

Виявлення випадків маніпулювання на ринку цінних паперів 
залишається пріоритетним завданням НКЦПФР

НКЦПФР продовжує провадити активну діяльність у напрямку вдосконалення процедури виявлення випадків маніпулювання і торгівлі з використанням інсайдерської інформації на ринку цінних паперів, повідомляє прес-служба Комісії.

Як зазначив член НКЦПФР Євген Воропаєв, незважаючи на зменшення кількості застосованих санкцій, робота з виявлення випадків маніпулювання на ринку цінних паперів ведеться досить інтенсивно. Так, за 2013 рік і І квартал 2014 року регулятором були проаналізовані операції 53 торговців із цінними паперами 23 емітентів. На даний момент уповноваженими особами Комісії розглядається дві справи, в рамках яких проводиться додатковий збір інформації. Підвищенню ефективності цієї роботи сприяє функціонування в рамках Комісії Аналітичної групи, одним із завдань якої є аналіз звітності для виявлення ознак маніпулювання

Член Комісії також зауважив, що справи, пов’язані із маніпулюванням, є надзвичайно складними з точки зору збори доказів, доведення провини і умисних дій осіб, які брали участь у скоєнні правопорушення.

У зв’язку з цим фахівцями Комісії готуються зміни до законодавства, спрямовані на уточнення ознак маніпулювання, в тому числі, в частині осіб, які нестимуть відповідальність, розширення повноважень НКЦПФР з отримання відповідної інформації і доказів маніпулювання на фондовому ринку. Найближчим часом планується обговорення запропонованих регулятором змін із провідними українськими біржами та асоціаціями, які об'єднують торговців на ринку цінних паперів.

Крім того, існують і певні складнощі в частині правозастосування за такі правопорушення. Так, зважаючи на значний розмір штрафних санкцій (від 170 тис. грн. до 850 тис. грн.), порушники приділяють значну увагу побудові юридичного захисту, використовують вади законодавства з метою ухилення від відповідальності. Також жодна компанія не сплатила добровільно накладений Комісією штраф, який у всіх випадках становив 170 тис. грн. Значна частина штрафів наразі оскаржується в судовому порядку.

Стягнення штрафів за судовими рішеннями на користь Комісії, які вступили в дію, також значно ускладнено. Зокрема, за інформацією Державної виконавчої служби, яка займається цією роботою, недобросовісні учасники ринку ухиляються від виконання відповідних судових рішень, приховують свої активи і, як правило, відсутні за місцезнаходженням.

*****

НКЦПФР вдосконалює сертифікацію спеціалістів фондового ринку

НКЦПФР схвалила проекти рішень «Про затвердження Змін до Положення про сертифікацію фахівців з питань фондового ринку» та «Про внесення змін до рішення ДКЦПФР від 13.12.2001 року №382 «Щодо порядку продовження терміну дії та отримання сертифікатів особами, що здійснюють професійну діяльність з цінними паперами в Україні», повідомляє прес-служба Комісії.

За словами директора Департаменту аналізу, стратегії та розвитку законодавства НКЦПФР Максима Лібанова, зміни до цих двох документів внесено з метою вдосконалення процесу сертифікації осіб, що здійснюють професійну діяльність з цінними паперами в Україні, й задля приведення нормативно-правових актів у відповідність до чинного законодавства.

Оновленим Положенням, зокрема, змінено перелік документів, що подаються для отримання сертифіката, - із необхідних одинадцяти залишилося дев’ять - для зручності аплікантів. Крім того, копії документів, які подаються на сертифікацію, та підписи заявника на документах мають бути засвідчені юридичною особою-роботодавцем або в установленому законодавством порядку. При цьому також спрощено процес подачі інформації до регулятора у разі змін у відомостях щодо трудової діяльності фізичної особи. Відтепер достатньо протягом п’яти робочих днів з дня виникнення таких змін розкрити інформацію на сайті НКЦПФР, а також більше не потрібно особисто надавати такі відомості Комісії.

Поряд із цим, Положенням розширено перелік підстав для повернення документів заявнику без розгляду. Наприклад, якщо заявник обіймає керівну посаду підприємства, якому з вини цього керівника було анульовано ліцензію на провадження професійної діяльності на фондовому ринку, то такому заявнику буде відмовлено у праві отримати сертифікат, якщо з моменту його анулювання пройшло менше двох років.

Аналізуючи зміни до другого документа, слід зазначити, що регулятор змінив його назву на «Щодо порядку проходження навчання фахівцями з питань фондового ринку» й привів у відповідність до чинного законодавства. Це має полегшити процес пошуку усіма зацікавленими особами нормативно-правових документів щодо сертифікації спеціалістів фондового ринку.

*****

Комісія врегулювала питання виплати доходів за цінними паперами

НКЦПФР схвалила проект рішення «Про внесення змін до Положення про провадження депозитарної діяльності», повідомляє прес-служба регулятора.

Як зазначила директор Департаменту регулювання депозитарної та клірингової діяльності НКЦПФР Ірина Курочкіна, Комісія вже розглядала цей проект минулого року, однак під час його оприлюднення та громадського обговорення було отримано низку пропозиції від НДУ (Національного депозитарію України), ПАРД (Професійної асоціації реєстраторів і депозитаріїв), АФП (Асоціації «Фондове партнерство») та професійних учасників ринку. Тож, на основі актуальних потреб ринку та з урахуванням норм законів НКЦПФР доопрацювала документ з метою врегулювання питання щодо виплати доходів за цінними паперами емітентів у вигляді коштів.

Зокрема, документ передбачає таке: емітент має забезпечити зарахування коштів, що підлягають виплаті депонентам депозитарної установи, на грошовий рахунок Центрального депозитарію в Розрахунковому центрі; емітент зобов’язаний надати Центральному депозитарію інформацію щодо фактично утриманої та сплаченої суми податку при нарахуванні доходів за цінними паперами. У випадку, якщо певна кількість рахунків у цінних паперах власників обслуговується депозитарною установою на підставі договору, укладеного з емітентом, останній повинен до зарахування коштів, що підлягають виплаті депонентам, на грошовий рахунок Центрального депозитарію в Розрахунковому центрі, отримати від відповідної депозитарної установи інформацію щодо переліку таких власників.

Варто зауважити, що доходи у грошових коштах, які підлягають виплаті власникам цінних паперів, рахунки в цінних паперах яких обслуговуються депозитарною установою на підставі договору, укладеному з емітентом, виплачуються емітентом самостійно або депозитарною установою на підставі такого договору з емітентом, якщо його умовами передбачено надання таких послуг.

Також проект доповнено нормою щодо порядку виплати дивідендів емітентами, в яких держава опосередковано володіє істотною участю. У випадку, якщо власниками 50% акцій і більше є господарські товариства, частка держави в яких становить 100%, то емітент виплачує дивіденди, нараховані на акції таких господарських товариств, безпосередньо до Державного бюджету України.

*****

Обсяг інвестицій, внесених на приватизовані підприємства, 
за станом на початок ІІ кварталу 2014 року склав 24,93 млрд. грн.

За інформацією Фонду держмайна, результати перевірок стану виконання інвестиційних зобов’язань та інших зобов’язань, виражених у грошовій формі, здійснені і І кварталі поточного року, показали, що такі зобов’язання містять 883 договори купівлі-продажу пакетів акцій, 399 договорів купівлі-продажу об’єктів малої приватизації та 88 договорів купівлі-продажу об’єктів незавершеного будівництва.

У цілому, цими договорами передбачено інвестування підприємств у 1995-2019 рр. на загальну суму 16,997 млрд. грн., $2,24 млрд. та 19,26 млн. євро. У тому числі, за станом на 01.04.2014 р., обсяги інвестицій мали дорівнювати 9,76 млрд. грн., $1,5 млрд., 19,26 млн. євро.

Фактично на звітну дату приватизовані підприємства отримали 13,16 млрд. грн., $1,88 млрд. та 72 млн. євро, що у перерахунку на національну валюту становить 24,93 млрд. грн.

Договорами купівлі-продажу пакетів акцій передбачено надходження до них у 1995-2019 рр. інвестицій на загальну суму 15,35 млрд. грн., $1,94 млрд. та 19,26 млн. євро. У тому числі, за станом на 01.04.2014 р., обсяги інвестицій мали дорівнювати 8,77 млрд. грн., $1,46 млрд., 19,26 млн. євро.

Фактично, починаючи з 1995 року, підприємствами вже отримано інвестицій у сумі 11,79 млрд. грн., $1,86 млрд. та 72 млн. євро.

*****

За минулий тиждень Індекс ПФТС зріс на 27,51 пункту, 
а Індекс українських акцій - на 44,64 пункту

Індекс та обсяги торгів на ПФТС за 30.05.2014 р.

Обсяг торгів, грн.

Індекс ПФТС

993 742 291,01

443,74

Індекс українських акцій та обсяги торгів на «Українській біржі» за 30.05.2014 р.

Обсяг торгів, грн.

Індекс українських акцій

40 083 901

1 220,89


*****

У І кварталі 2014 року в Україні було освоєно 
42,62 млрд. грн. капітальних інвестицій

Як повідомляє Державна служба статистики, в І кварталі 2014 року в Україні було освоєно 42,62 млрд. грн. капітальних інвестицій. Такий показник виявився меншим за результат аналогічного періоду 2013 року на 23,1%.

Найбільші обсяги капітальних інвестицій у звітному періоді були зафіксовані в Києві (28,1%), у Дніпропетровській області ( 9,1%), у Донецькій області (8,7%), у Київській області (6,7%) та в Луганській області (5,8%). Капітальні інвестиції у нематеріальні активи дорівнювали 1,79 млрд. грн. Вкладення в матеріальні активи склали близько 40,83 млрд. грн., з них у житлові будинки - 8,09 млрд. грн., у нежитлові будівлі - 6,73 млрд. грн., в інженерні споруди - 8,29 млрд. грн., в машини, обладнання та інвентар - 13,69 млрд. грн.

Найбільше капітальних інвестицій (70,8%) було освоєно за рахунок власних коштів підприємств та організацій. За рахунок коштів населення на індивідуальне житлове будівництво освоїли 13,8% капітальних інвестицій, кредитів банків та інших позик - 9,5%, коштів іноземних інвесторів - 1,2%, коштів місцевих бюджетів - 0,6%, коштів Державного бюджету - 0,6%, інших джерел фінансування - 3,5%.

Серед галузей економіки лідерами за обсягами освоєних капітальних інвестицій стали промисловість (40,8%) та будівництво (20,5%).

*****

Фінансовий результат підприємств України від звичайної діяльності
до оподаткування у січні-березні 2014 року становив 1,28 млрд. грн.

Згідно з даними Державної служби статистики у січні-березні 2014 року в Україні прибуток отримали 50% підприємств, а збиток - також 50%. Фінансовий результат підприємств України від звичайної діяльності до оподаткування виявився негативним та дорівнював 128,48 млрд. грн. Найбільше прибуткових підприємств було зафіксовано у сільському господарстві, мисливстві та лісовому господарстві, а збиткових - у сфері мистецтва та спорту.

Частка прибуткових підприємств у промисловості у січні-березні 2014 року дорівнювала 45,9%, а збиткових 54,1%. При цьому найбільше прибуткових підприємств було зафіксовано у виробництві комп’ютерів, електронної та оптичної продукції, а збиткових – у водопостачанні та поводженні з відходами.

*****

Середня заробітна плата в Україні у квітні 2014 року дорівнювала 3 432 грн.

За інформацією Державної служби статистики у квітні 2014 року в Україні середня номінальна заробітна плата, нарахована на одного штатного працівника, склала 3 432 грн., що виявилося на 0,5% більше показника березня 2014 року. Реальна заробітна плата у порівнянні з попереднім місяцем зменшилася на 2,7%. У квітні 2014 року у порівнянні із квітнем 2013 року середня номінальна заробітна плата зросла на 5,5%, а реальна - зменшилася на 1,3%.

У січні-квітні 2014 року середня номінальна заробітна плата становила 3 302 грн., що виявилося на 5,3% більше показника січня-квітня 2013 року. Реальна заробітна плата у порівнянні із аналогічним періодом минулого року зросла на 2,2%. Загальна кількість штатних працівників за квітень зменшилася на 0,6% і за станом на кінець місяця складала 9 473,5 тис. осіб.